odszkodowanie za brak prądu wniosek

Odszkodowanie za brak prądu

. Jak napisać wniosek?

Autor: Agnieszka Książek 18 September 2018

Przedsiębiorstwa energetyczne mają obowiązek zaopatrywać swoich odbiorców w energię elektryczną w sposób: po pierwsze ciągły, a po drugie niezawodny. To oznacza, że gdy prądu nie ma, to odbiorcy należy się bonifikata. Oczywiście pod pewnymi warunkami. Jakimi?

Kiedy można otrzymać odszkodowanie?

Zasady dot. bonifikat za przerwy w dostawie energii elektrycznej zawarto w obwieszczeniu Ministerstwa Gospodarki z 7 czerwca 2013 roku. Tym przepisom podlegają wszyscy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) w Polsce, w tym najwięksi, czyli PGE Dystrybucja, Energa Operator, Tauron Dystrybucja, Enea Operator i Innogy Stoen Operator. Więcej o OSD można się dowiedzieć tutaj https://energiadirect.pl/poradniki/osd-operator-systemu-dystrybucyjnego

Jak wynika z rozporządzenia resortu gospodarki, jednorazowa przerwa w dostawie prądu nie może trwać dłużej niż:

  • 16 godzin – w przypadku przerwy planowej
  • 24 godzin – w przypadku przerwy nieplanowanej.

Przepisy regulują także maksymalny czas trwania przerw w dostarczaniu energii elektrycznej w ciągu roku:

  • 35 godzin – przerwy planowane
  • 48 godzin – przerwy nieplanowane.

Ile wynosi bonifikata za brak prądu?  

Odbiorcy z grupy taryfowej G, czyli gospodarstwa domowe, mogą liczyć na bonifikatę w wysokości dziesięciokrotności wartości niepobranego prądu za każdą godzinę bez dostaw energii (po uwzględnieniu ww. limitów). Co prawda kwoty te są niewielkie, ale to i tak „sporo” w porównaniu do lat przed 2013 r., kiedy to upust był o połowę niższy, niż obecnie. Na większe bonifikaty mogą liczyć odbiorcy biznesowi. Powód jest prosty – zużywają więcej energii elektrycznej. Przedsiębiorstwa energetyczne w przypadku największych odbiorców kwestię wysokości ewentualnych bonifikat za przerwy w dostawie ustalają indywidualnie.

Jak napisać reklamację za przerwę w dostawie energii?

Przedsiębiorstwo energetyczne nie wypłaca bonifikaty, jeśli odbiorca sam nie złoży odpowiedniego wniosku. Gotowe formularze często można znaleźć na stronach internetowych poszczególnych OSD. Na odpowiedź dystrybutor energii ma ustawowo 30 dni. Więcej o tym, jak wnioskować o odszkodowanie za brak prądu można przeczytać tutaj https://energiadirect.pl/poradniki/wniosek-o-odszkodowanie-za-brak-pradu

Co, jeśli odpowiedź firmy energetycznej będzie negatywna? Można złożyć odwołanie. Zakład energetyczny najczęściej jako powód odmowy wskazuje działanie tzw. siły wyższej, czyli np. oblodzenia sieci, burzy, nawałnicy itp. Jednak już kilkanaście lat temu UOKiK zapisy o wyłączeniu odpowiedzialności przedsiębiorstwa energetycznego z tego właśnie tytułu wpisał do rejestru klauzul niedozwolonych. To oznacza, że jeśli takie zapisy znajdują się w umowie na dystrybucje energii elektrycznej, to są niewiążące.

Jak uzyskać odszkodowanie za szkody powstałe w wyniku braku prądu?

Bonifikaty, choć są najszybszą formą rekompensaty za brak energii elektrycznej, to jednak są to stosunkowo niskie kwoty. Jeśli jednak w wyniku przerwy w dostawie prądu odbiorca poniósł szkodę, to ma prawo domagać się wypłaty odszkodowania na drodze cywilnej. Wówczas, jako strona poszkodowana musi złożyć wniosek do sądu powszechnego i wykazać konkretną szkodę.  

https://energiadirect.pl

PorownajSzkode.pl - Agnieszka Książek - redaktor

Agnieszka Książek

Redaktor naczelna

Średnia ocena: 3.83